مزایا و معایب تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی
نوشته شده توسط : مدیر

رانندگی را تا زمانی که پاهایتان قدرت عکس العمل نشان دادن مناسب را برای ترمز گرفتن و گاز دادن پیدا نکرده، به تاخیر اندازید. برای تضمین نتیجه مطلوب و تسریع فرایند بهبودی درهمه بیماران، بدنبال تعویض مفصل زانو درمان فیزیوتراپی درمانی حیاتی است. از آنجا که طول عمر مفاصل مصنوعی 20 تا 25 سال است ، بهتر است این عمل قبل از ۶۰ سالگی انجام نشود مگر اینکه بیمار انتخاب دیگری نداشته باشد . بسته به اینکه کار قبلی فرد با چه اندازه از فعالیت بدنی همراه بوده است بین یک و نیم تا دو طول میکشد تا وی بتواند به سر کارش برگردد. وی معمولا باید بتواند بعد از سه تا شش هفته از جراحی فعالیتهای سبک روزانه خود در خانه را انجام دهد. همانطور که دامنه حرکت خود را بدست می آورید به سرعت خود را روی صندلی جلو بکشید تا کشش افزایش پیدا کند. پا را به مدت ۱۰ دقیقه در حالت دراز و صاف نگاه دارید انگشتان پایتان می توانند شل باقی بمانند. در طول کل تمرین کاسه زانو را رو به بالا نگاه دارید.

تعویض مفصل زانو

هر چه شمارش گلبول های سفید بالا برود، نشانه ای خواهد بود از وجود عفونت. تقریبا هر روز انجام عمل فیزیوتراپی توصیه میشود و این عمل تا جایی ادامه مییابد که پزشک جراح آن را کافی تشخیص دهد. بر روی زمین یا یک تخت به پشت دراز بکشید و یک پتوی لوله شده یا قوطی بزرگ قهوه را زیر زانوی خود قرار دهید. تا وقتی که پانسمان روی زخم خیس میشود و یا روی آن لکه میفتد نیاز است که تعویض پانسمان در فواصل زمانی انجام شود و معمولا بعد از توقف ترشحات زخم دیگر نیازی به تعویض مرتب زخم نیست. در چند هفته بعد از جراحی بیمار باید از واکر یا عصای زیر بغل استفاده کند و تا وقتی حرکت و قدرت عضلات اطراف مفصل ران وی خوب نشده است احتمال زمین خوردن زیاد است و بالا و پایین رفتن از پله ممکن است خطرناک باشد. با بدن صاف به پشت دراز بکشید و سپس با بالا آوردن پا و پاشنه پا به سمت بالا و به طرف باسن، لگن و زانوی خود را خم کنید.

در صورت بروز مشکل سریعا به پزشک اطلاع داده شود.

در بالا رفتن از پله اول باید پای سالم را جلو گذاشته و سپس پای عمل شده را در کنار آن قرار دهد و سپس عصای زیر بغل را جلو بیاورد. پای خود را روی یک دسته بالش قرار دهید و در عین حال اجازه دهید پایتان (آن پایی که زانوی مصنوعی جدیدی دارد) آزادانه آویزان شود. عفونت کردن زخم بعد از جراحی می تواند نتایج جراحی را تحت الشعاع قرار دهد و حتی در برخی موارد مشاهده شده است که عفونت به بافت های زیرین سرایت می کند. در صورت وجود پوکی استخوان شدید، انجام این عمل باید حتما با مشورت و صلاحدید پزشک انجام شود. در صورت بروز مشکل سریعا به پزشک اطلاع داده شود. در این موارد بیمار باید فورا به پزشک مراجعه کند. بهتر است تا چند ماه استفاده از پله را به تعویق بیندازد. در حالی که پاهای خود را کاملا دراز کرده اید به پشت دراز بکشید. مطمئن شوید که پشت زانویتان تمام وقت در تماس با شیء زیر آن باقی بماند و بخش کوچکی از پشتتان روی زمین باشد. این روش شامل جدا و قطع کردن استخوان و غضروف آسیب دیده و جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک های درجه یک و پلیمرها می باشد.

مهم ترین این واحدهای لیگامانی عضلانی که از جلو ، اطراف یا عقب زانو عبور می کنند و تاثیر بسزایی روی عملکرد زانو دارند شامل عضله کوادریسپس ، عضله گاستروکنمیوس و عضلات هامسترینگ داخلی و خارجی می باشد. تمام فضای داخلی زانو با ماده ای تحت عنوان غشاء سینوویال پر شده است. عمل تعویض کامل مفصل زانو در تمام سنین موفقیت آمیز بوده است. در برخی موارد، پزشکان از روش های کم تهاجمی تر استفاده می کنند، بدین معنا که تنها یک یا دو برش بسیار کوچک زده می شود و از ابزارهای جراحی و تلسکوپ استفاده خواهد شد. التهاب مزمن زانو و ورم در این موارد بعد از مصرف دارو و استراحت برطرف نخواهد شد . اگر ترشحات زخم بیش از چند روز طول کشید یا بعد از چند روز ترشحات غلیظ یا زرد رنگ یا بودار شد باید به پزشک معالج اطلاع داد. درد قفسه سینه بخصوص اگر با تنفس شدیدتر شود




:: برچسب‌ها: تعویض مفصل زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: